Karbonové rámy DEVIATE vytvořené v divokém Skotském pohoří jsme si zvolili, jelikož nabízí velmi povedenou a vyladěnou geometrii, velmi kladně hodnocenou testy téměř všech publikací o horských kolech a také nejvyšší kvalitu rámu podpořenou doživotní zárukou na rám a pro případ nehody férovou výměnu. Bonusem je exkluzivní vzhled a metalické laky.

O DEVIATE ve zkratce

Deviate je relativně nová společnost založená 2016 ve Skotsku. Vznikla z přesvědčení dvou přátel během průvodcovství v jednom z nejnáročnějších horských resortů, Chrisa Deversona (profesí návrhář a vývojář závodních motorů, ponorek a jaderních zařízení) a Bena Jonese, že existují ještě lepší kola, která zatím jen čekají na výrobu. Aby mohli vytvořit kola, která oba chtěli, museli Chris a Ben opustit zaběhnutou cestu designu odpružení - odchýlit se - deviate :-)

Celý příběh na konci stránky

The best of the best

Samozřejmě, že veškerá pozornost věnovaná detailům v geometrii a zavěšení se odráží všude. Ujistili jsme se, že každé kolo, které vytvoříme, je skutečně jedním z nejvýjimečnějších, velmi promyšlených strojů na trhu –  co se odráží ve fantastických recenzích a oceněních, které jsme získali, včetně: 

  • Pinkbike's 'Enduro Race Bike of Choice 2022' (Claymore)

  • Pinkbike's 'Best Mountain Bike of 2022' nomination (Claymore)

  • 2022 Singletrack World 'Editor's Choice' award (Claymore)

  • Top 5 Trail Bikes of 2023 by GMBN (Highlander II)

Celkový design a geometrie našich kol jsou moderní, ale vyvážené, takže jízda je rychlá a hravě zábavná, ale zároveň spolehlivě drží trakci, když ji budete potřebovat. Klíčové vlastnosti, jako jsou mazací otvory a dvojité těsnění snižují údržbu, což znamená více času na trailech a nižší náklady na údržbu. 

1.Claymore 2.Mx 3.Highlander

Kinematika 

Více zdvihu není vždy lépe

Vzhledem k povaze Deviate zavěšení zadního kola s vysoko umístěným čepem je zdvih za jízdy pocitově mnohem větší  než se zdá z údajů na papíře. To je možné díky dále popsané kinematice. Deviate Highlander II a Claymore, které jsou často označovány jako "bezedné" ve zdvihu, dosahují podle našeho názoru dokonalé rovnováhy mezi poddajností a odezvy tlumení díky pečlivě umístěné kladce. Výsledkem je, že Deviate kolo a) skvěle jede vpřed, zajišťuje vysokou trakci a umožňuje hladké šlapání i v rozbitém terénu b) má schopnost odolávat houpání při šlapání c) Přepákování nabízí progresivní pákovou křivku pro podporu při agresivní jízdě a umožňuje použití tlumiče vzduchového i pružinového.

Proč High Pivot s pomocnou kladkou a mazacími porty?

  • Prakticky bez zpětného rázu pedálu při jízdě, poskytuje jistější jízdu

  • Dráha pohybu osy zadního kola  umožňuje, aby se kolo prodloužilo a manévrovalo přes hranaté překážky, čímž si udržuje rychlost 

  • Zachování geometrie při brzdění Vás udrží ve správné jízdní poloze, což je ideální pro překonání těch nejtěžších překážek 

High Pivot - Vysoko umístěný čep

Nejprve se podívejme na princip High pivot zavěšení. Skládá se z pečlivě umístěného čepu, který se nachází nad převodníkem, a s tím souvisí i dráha pohybu zadní osy, což ve zkratce vede k prodloužení kola během zdvihu. Z tohoto důvodu je nutné, aby nad převodníkem bylo umístěno také "volnoběžné kolečko" kladky, které v podstatě eliminuje zpětný ráz pedálů způsobený prodloužením kola (řetězu).

Zadni kolo se v podstatě pohybuje směrem dozadu a odráží směr příchozího nárazu. Odpružení tak získá více času na stlačení a tlumič může vykonat svou práci. U běžného kola s nižším čepem se kolo pohybuje více vertikálně, takže je zde část nárazové síly, která tlačí dozadu a snaží se roztáhnout řetězové vzpěry. Vysoké čepy v podstatě pomáhají zabránit tomu, aby se zavěšení zadniho kola při nárazech s hranatými hranami zaháklo, a vytvářejí tak vynikající výkon tlumení přes hranu.

V závislosti na umístění čepů je také možné zvolit větší anti-rise (protiprokluz), což je vrozená schopnost kola odolávat roztažení při brzdění (tzv. brzdový zvedák), a udržet tlumení pružné. A tato dráha zadní osy spolu s anti-rise (protiprokluzem) pomáhá k udržení konstantního rozvoru. Jsme přesvědčeni, že jsme dosáhli ideální rovnováhy mezi těmito proměnnými, což poskytuje podpůrnou a zároveň pružnou platformu zavěšení tak jak je.

Eliminace zpětného rázu pedálů neboli tahání "pedal kickback"

U většiny odpruženého zavěšení kol se s prodlužováním zdvihu více či méně prodlužuje řetězová vzpěra. Při šlapání to působí na řetěz silou, která následně táhne převodník. Jezdec to pociťuje jako "kopání" pedálů pod sebou. Naopak, pokud šlapete do pedálů, ztuhne odpružení.

Jak si dokážete představit, při jízdě v náročném terénu se zpětný ráz pedálů může rychle stát nevítanou jízdní vlastností. Proto platformu zavěšení zadniho kola v Deviate navrhli tak, aby tuto zvláštnost v podstatě eliminovala a zanechala poddajné, ale aktivní odpružení kdykoliv je potřeba.

Zachování geometrie

Ben Jones, Deviate co-founder, expands:

"Highlander má přibližně 127% anti-rise, což znamená, že se odpružení při brzdění mírně stlačuje. To má za následek stabilnější geometrii, protože dochází k menšímu přenosu hmotnosti na přední kolo, takže nedochází k tak velkému ponoření předního kola - a proto můžete použít o něco méně přední low-speed komprese. Při brzdění sice ztrácíte malou citlivost na rázy, protože tlumič je více zatížený a je třeba překonat toto "předpětí", než se odpružení pohne - ale to je malá dan ve výkonu zadního tlumení ve srovnání s obrovskými výhodami všude jinde."

O Deviate

Deviate je relativně nová společnost - založená v roce 2016 ve Skotsku - a založená na přesvědčení dvou přátel, Chrisa Deversona a Bena Jonese, že existují ještě lepší kola, která zatím jen čekají na výrobu. Aby mohli vyrobit kola, která oba chtěli, museli Chris a Ben opustit zaběhnutou cestu designu odpružení - odchýlit se - deviate :-) A tak se vznikl název značky Deviate.

Chris Deverson, studoval strojírenství na University of the West of England. Jako téměř posedlý horský biker využíval tamní traily kolem Ashton Court a Leigh Woods; občas si zazávodil a svou vysoce vyladěnou inženýrskou mysl využíval k zamyšlení nad platónským ideálem dokonalého kola.


Chrisovi se podařilo získat práci v Prodrive, kde navrhoval a vyvíjel motor I6 Turbo Le Mans a cestoval po závodních tratích světa. Ale přitažlivost kol byla příliš silná. Vedle konzultační práce, návrhu systémů pro ponorky a úprav jaderných testovacích zařízení, se Chris našel jako průvodce horských bikerů na Novém Zélandu a ve Francii. Zde, v Les Arcs ve francouzských Alpách, potkal svého budoucího kolegu Bena Jonese.

Tichý a analytický Chris kontrastoval s více extrovertním a přímočarým Benem, oba se však v průběhu své práce jako průvodci v jednom z nejnáročnějších horských resortů shodli, že je potřeba navrhnout lépe fungující bike, který bude vyhovovat potřebám průvodců i samotných bikerů.

Chris, stále přemýšlející nad myšlenkami na dokonalé kolo založené na motorsportu, si vzal práci průvodce na Novém Zélandu. Tam se poprvé svezl na horském kole s převodovkou s vysokým čepem a vodící kladkou. Bylo jasné, že tento konkrétní design - do té doby velmi nedokonalý - je krokem správným směrem a že platforma s vysokým čepem je cestou vpřed.

Mezitím Ben založil svou vlastní průvodcovskou společnost a rychle zjistil, že potřebuje další ruce k dílu. Pozval svého starého kamaráda Chrisa, aby mu pomohl, plánoval traily a průvodcoval po celé Evropě. Právě tehdy se Benovy organizační schopnosti začaly spojovat s Chrisovými technickými aspiracemi a vznikla značka Deviate.

Počáteční prototypy vytvořené Chrisem nebyly zas tak moc pěkné, ale všechny sloužily ke zhmotnění Chrisovy představy dokonalého kola. Převodovka, přehazovačka, pohon řemenem - to vše bylo posouzeno při designu nového rámu. Uvažovalo se nad hliníkem, ale v malých počtech, se kterými Deviate začínal, byly náklady na hliníkové nástroje velmi podobné nákladům na formu pro karbonové rámy. Proto se rozhodlo o karbonu.

Deviate Guide - první sériové kolo od Deviate. Naprosto odlišné od mainstreamových designů: převodovka odstranila přehazovačku a přesunula hmotnost pohonu více do středu a zároveň snížila neodpruženou hmotnost. Vysoký čep otáčení zadní stavby (ale ne příliš vysoký) s vodicí kladkou pracoval s lehkou zadní stavbou, a tak vytvořil exkluzivní pocit z odpružení a celkově velmi schopné kolo. Ben a Chris rozhodně nechtěli usnout na vavřínech a zamýšleli se kam posunout značku dál. Možná nový druh trailového kola? Takové, které by mohlo navázat na jejich pevnou reputaci a využít některé z jejich designových myšlenek? Ano. Chris a Ben naslouchali svým followerům (nyní známým jako 'Deviate Clan').

Highlander měl v sobě prvky Guide. Byl vyroben z uhlíku, měl kombinaci vysokého čepu a vodicího kladky, ale upravenou kinematiku zadní stavby pro traily. To zásadní ale bylo, že Highlanderu chyběla proti Guide převodovka.


Ben a Chris dlouho a tvrdě řešili, co přesně od kola chtějí, a po řadě testů rozhodli, že zadní přehazovačka je nejlepší volbou pro rychlé a agilní kolo. A možná jsme zaujatí, ale upřímně řečeno, to kolo je skvělé. Nyní už je tu Highlander druhé generace a nekompromisní enduro Claymore. A co bude dál? Čekejte novinky, které budou naslouchat přání zákazníků Deviate.